valbohockey

Tränar intervju!

Kategori: Allmänt

Då var det dags för den första intervjun och det är ingen mindre än allas våran Henrik Glaas, ungdomsansvarig i föreningen som ska få svara på några frågor.

Hej Henrik! 

Du är ansvarig över Valbo U 16, hur tycker du säsongen har börjat?

Säsongen har börjat ganska tungt för oss i U16 Elit. Vi klev upp till elit med vårat U16 lag till i år och möter riktigt tufft motstånd i varje match. Har både haft Leksand och Mora på gaffeln men vi har inte lyckats hålla i hela matchen pga alldeles för många minuter i utvisningsbåset. Trots den tunga starten känner jag att laget utvecklas och årets första seger kommer inom kort.

Hur ser målen ut för Valbo U-16 denna säsong?
 
Vi har inte satt upp något direkt mål för laget utan fokuserar mer på den enskillda individens mål. Det kändes fel att sätta mål för laget inför serien när jag inte hade en aning om vilken kvalité motståndet höll. Nu vet vi att det håller toppklass i Sverige i U16. Så det känns helt rätt att fokusera på varje individs utveckling och inte lägga så mycket fokus på hur vi ligger till i tabellen. På så vis tror jag att fler spelare utvecklas och kan kliva upp i vårat B-Jun Elit lag nästa säsong.
 
Hur ser dina egna mål ut som tränare? Både kortsiktigt och långsiktigt

Mina egna mål som tränare är att fortsätta utbilda mig. Det kortsiktiga målet är att utveckla mig själv tillsammans med grabbarna och ledarstaben i U16. Målen på lång sikt är att vandra vidare högre i seriesystemen via utbildning och lyckade prestationer som tränare. 
 
Vart ser du Valbo hockey någonstans om 5 år?

Om 5 år hoppas jag Valbo HC har en väl fungerande ungdomsorganisation med lag i alla ungdomserier. Att vi har minst 20 spelare i varje årskull och att samtliga känner en stark klubbkänsla. Junior lagen spelar fortfarande i elit och skördar framgångar där. A-laget har etablerat sig som ett topplag i ettan och har kvalat till Allsvenskan två år i rad. Ett samarbete med Brynäs har påbörjats på A-lags nivå.
 
Vad anser du själv att du har för styrka som tränare? 

Alltid svårt att framhäva sina possitiva sidor men målen jag alltid haft som undomstränare är att varje spelare skall känna glädje, delaktighet och tillhörighet varje gång vi träffas med laget. Känns som jag lyckats ganska bra med det under dom här 3 åren i Valbo HC.

Stämmer det att du även är ungdomsansvarig i Valbo? Vad är dina amibtioner med det uppdraget?

Mina ambitioner som ungdomsansvarig är många. Men åter igen vill jag att varje barn skall åka till hallen med glädje och känna lycka inför sin ishockey i Valbo HC. Jag vill även att ledarna skall få chansen att utvecklas via utbilningar i den takt de själva känner och har behov för. 
 
Om du fick ge ett sista tips till våra hockey intresserade läsare, vad skulle det då vara? 

Ett tips till våra bloggläsare är att besöka hallen och titta på någon match. En fika i cafét samt en trevlig hockeymatch i 60 min kan inte bli mycket bättre. Vill du även se en Valbo vinst är du välkommen ner och titta när U16 Elit tar sina 3 första poäng för säsongen. Lördag 12/11 Guldsmedshyttan Kl 14.15. 
 
Fem snabba:
 
Vin[]- Öl[+]
Hockey [+]-Fotboll[]
Forsberg[+]- Sundin[]
Sommar[+]- Vinter[]
Utekväll[]- Hemmakväll[+]


Kommentarer


Kommentera inlägget här: