valbohockey

Intervju med Kapten him self, Fredrik Augustsson

Kategori: Allmänt

Näst ut i vår intervjuserie är ingen mindre än Valbos fanbärare och kapten Fredrik Augustsson!
 
Hej Fredrik, du har fått äran att vara kapten i årets upplaga av Valbo, hur känns det att vara en frontfigur i detta Valbolag?
Hallå, jag vill inte påstå att jag är någon frontfigur i laget. Vi har massa ledare i laget som tillsammans bidrar till den starka grupp vi är idag.
 
Känner du ett större ansvar med C:et på bröstet än vad du gjort tidigare?
Absolut gör jag det. Både på isen med ett hårt jobb och vid sidan av försöker man bidra till lagets bästa genom att peppa och snacka med grabbarna . Att vara lagkapten har gjort att jag jobbar mycket hårdare varje byte och att jag uppskattar hela lagets prestation på ett annat sätt. Jag tror att det har hjälpt mig att utvecklas både som person och som hockeyspelare. Däremot är det nytt för mig att vara lagkapten på A-lagsnivå så jag lär mig för varje dag som går. Annars är det ju en ära att bli utnämnd som kapten av coach som själv har varit kapten i Elitserien!
 
 
Hur ser du på eran säsongsstart?
Den har varit okej. Vi började bra i första matchen då vi vann med 7-0 borta i Smedjebacken. Sedan tror jag vi alla är överens om att vi gjort en del insatser som räckt till seger, men inte mer. Senaste matchen mot Oppala/Sätra var mycket bra från vår sida och alla spelare gjorde en mycket bra insats. Jag vet dock att vi har mer att ge och för varje träning vi har sitter spelsystemet och PP/BP osv lite bättre.
 
Hur ser du på era chanser att ta steget upp iår?
Dom är goda. Vi ska ta oss till kvalet och där kan allt hända. Skillnaden mot kvalet ifjol var att vi kom från en säsong med mycket förluster. När vi tar oss till kvalet i vår då gör vi det med ett helt annat självförtroende.
 
 
Vad är ditt mål, respektive lagets mål med årets säsong?
Jag har inte satt upp några personliga mål mer än att göra mitt bästa för att laget skall vinna matcherna. Lagets målsättning är solklar. Vi ska tillbaka till ettan!!
 
 
Du är fostrad i Valbo, ser du dig som en förebild för de unga spelarna som en dag hoppas kunna komma upp i A-laget?
Jag har ju spelat i Valbo hela mitt liv och när jag var mindre såg jag upp till dem i A-laget. Så visst är vi alla i A-laget på något sätt förebilder för de yngre. Det gäller att vi i A-laget visar de yngre vilken bra förening Valbo HC är och hur kul det är med ishockey.
 
 
Du spelar tillsammans med Jonas Vasiljef och Simon Andersson, hur känner du att erat sammarbete har fungerat?
Det finns mycket mer att ge från vår sida. Både Simon och "Wasse" är skickliga spelare vilket gör det roligt att spela med dem. Vi gillar samma typ av hockey så får vi lite tid skall vi visa att vi har mer att ge!

Om du fick ge ett sista tips till våra hockeyintresserade läsare, vad skulle det då vara?
Kom ner och kika på ett par matcher när vi spelar. Vi i laget uppskattar enormt mycket när ni kommer och tittar på oss.
Dessutom kan jag tipsa er intresserade att komma ner och titta på junior och ungdomslagens matcher. Kanske finns nästa Nicklas Bäckström där någonstans!?

Fakta:
Namn:
Fredrik Augustsson
Smeknamn: Fredde, Augusst
Ålder: 21 år, (22år den 29 december)
Yrke: Studerande på högskolan i Gävle, Skolan är viktig!
Favoritlag: Brynäs och Gefle IF


Fem snabba:
 
Vin[x]- Öl[]
Hockey [x]-Fotboll[x]
Forsberg[x]- Sundin[]
Sommar[x]- Vinter[]
Utekväll[]- Hemmakväll[x]

Fredde

Kommentarer


Kommentera inlägget här: