valbohockey

Intervju med en gammal Valbo lirare som tagit nästa steg!

Kategori: Allmänt

Näst ut i vår intervju serie är ingen i A-laget, det är inte ens någon i Valbos förening utan det är en gammal Valbo profil som via j-18 och j-20 tog steget upp i A-laget och har nu sökt lyckan nere i Mjölby som ligger 2 mil utanför Linköping. Han är ännu ett bevis på att Valbo som förening gör mycket rätt genom att få fram många bra spelare. Han har iår gjort 16 poäng på 16 matcher för Mjölby i den tuffa division E serien. Spelaren i fråga är ingen mindre än Markus Gunnarsson! Nu följer en intressant och mycket läsvärd intervju.
 
Hej Markus, skulle du kunna börja med att beskriva dig själv som hockeyspelare? Styrkor respektive svagheter?
Hej Valbo! Alltid svårt att beskriva sig själv som hockeyspelare men ska väl göra ett försök. Kort och gott kan man säga att jag är en kille som ofta kliver in på det berömda "kontoret".
Det är något jag gjort i många år och jag måste erkänna att det är något jag trivs med. Mina forna kedjekamrater i "sugrörslinan" (Fredrik Augustsson och John Dahlgren) brukade kalla mig för brunken i kedjan
men någon renodlad brunk vet jag inte om jag är. Något jag måste förbättra är mitt temperament, särskilt på träningar. Har nämligen en ganska dålig vinnarskalle...

Du började i Valbo lagom till j-18, vad betydde din tid i Valbo för dig som hockeyspelare?
Min tid i Valbo betydde verkligen mycket! Det är därifrån som de bästa polarna kommer och det var även där som jag utvecklades som hockeyspelare.
Jag har alltid krigat hårt och jag har alltid strävat efter att bli bättre. Valbo gav mig möjligheten att utvecklas då jag fick förtroende att spela mycket i såväl j-18, j-20 och A-laget.
 
Du är inne på din andra säsong i Mjölby, hur var det att lämna trygga Gävle för att testa lyckan där nere?
Det stämmer. Det är klart att det var tråkigt att lämna tryggheten hemma i Gävle, men det är absolut ingenting jag ångrar. Jag kände att efter min första säsong i Valbos A-lag var jag sugen på att testa något nytt.
Eftersom många hade pratat om att intresset runt omkring division 1-hockeyn neråt i landet skulle vara bättre så försökte jag hitta någon klubb där. När sedan Mjölby hörde av sig var det bara att packa trunken och
hoppas på det bästa.  
 
Din säsong har börjat väldigt bra, vad är det som ligger bakom den fina starten?
Väldigt bra är väl att ta i. Laget ligger ju fast förankrad i den nedre halvan av tabellen vilket inte är särskilt roligt. Förhoppningsvis kommer det att vända nu när serien haft ett litet uppehåll.
För egen del har det väl gått lite bättre. Mycket beror på att jag tränat bra i sommar med Henrik Petré men också att jag fått större förtroende från tränaren i år än förra året. 
 
I många av de inledande matcherna har du lirat bredvid en annan Valbo bekanting, John Dahlgren, underlättar det att lira med någon du känner väl sedan tidigare?
Absolut. Jag och John har spelat ihop många gånger i livet och givetvis underlättar det. Eftersom båda vill spela en fartfylld och offensiv ishockey så kommer vi bra överens ute på isen.
Dock har båda haft lite problem med målskyttet på slutet men förhoppningsvis släpper det snart.
 
Vad är ditt mål med årets säsong, samt ditt mål med hockeyn?
Mitt mål med årets säsong är att få spela Allettan men tyvärr ser det mörkt ut just nu. Förutom det målet vill jag givetvis göra fler poäng än förra året.
Mitt mål med ishockeyn är att någon gång få testa på att spela i Allsvenskan. Det kommer att krävas hårt arbete för att förhoppningsvis nå dit någon dag.  
 
Om du fick ge ett sista tips till våra hockeyintresserade läsare, vad skulle det då vara? 
Backhandflipps är ruskigt underskattade. 
 
 



Fakta
Namn: Markus Gunnarsson
Smeknamn: Gugge, Gunnar, Brashear
Ålder:  21
Yrke: Student
Favoritlag: Brynäs IF

Fem snabba:
X-cider[X]- Öl[] Kryssade först i Öl men det var rent ljug, vill lägga till att det är X-cider jag gillar, gillar när det bubblar i näsan
Hockey [x]-Fotboll[]
Forsberg[x]- Sundin[]
Sommar[x]- Vinter[]
Utekväll[x]- Hemmakväll[]

Markus som man oftast ser honom
Gugge

Kommentarer


Kommentera inlägget här: