valbohockey

Fredrik Stefansson, en man för taket?

Kategori: Allmänt

När jag nu satt och tittade igenom statistik på Eliteprospects (http://www.eliteprospects.com/team_all-time_stats.php?team=2752&alltime=GP), så kollade jag igenom All-time för Valbo. Jag såg där att Valbosonen Fredrik Stefansson gjort hela 242 matcher, och då är inte ens hans 5 första säsonger medräknade, det tycker jag är väldigt imponerande. Vad som då kanske är ännu mer imponerande är hans otroliga poängsnitt under dessa matcher, han hade ett snitt på 0,68 poäng per match. Det är ett väldigt högt poängsnitt för en back. Annan rolig fakta är han har gjort fjärde mest mål någonsin i en valbotröja (45), flest assist någonsin (107) och flest utvisningsminuter (243) där blir han dock snart omsprungen av Robin Westlin som redan nu har 242 minuter. Jag är fullt medveten om det saknas 3 år av statistik men det är en fingervisning, den enda som skulle kunna bli "sämre" i och med att de åren fylls skulle då vara att hans poäng per match sjunker något.

Jag har själv spelat med Stefansson och vet hur mycket han betydde för det unga Valbolaget. Han var kapten och den givna ledaren i laget. Mitt andra år i klubben var kanske hans absolut bästa i Valbo, han gjorde då på 40 matcher 36 poäng ( 14 mål och 22 assist) och hade 30+ (vilket var bäst i hela serien).

Något som jag är säker på att Stefansson gärna sluppit uppleva under sin karriär så var det att med Söderhamn/ljusne spela ner Valbo i 2an under förra årets kval. Men vem vet han kanske är sugen på att göra comeback i Valbo och hjälpa oss upp?


Kontentan av denna text är att kanske väcka en tanke om att en av Valbos mest trogna lirare någonsin och som betytt väldigt mycket för klubben kanske förtjänar att hänga uppe i taket? Han har trots allt flest matcher i A-lags tröjan och har Valbo som moderklubb.

Valbo hjälte?

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Kan inte annat än att hålla med, skall det vara en tröja i taket skall det vara nr 12 , annars får vi väl hänga upp Steve själv :)

    2011-11-07 | 19:43:27

Kommentera inlägget här: